Procés participatiu per l'elaboració del Pla d'Actuació Metropolità
PAM 2024-2027
PROCEDIMENT
A partir dels principis rectors i dels principals objectius per assolir que es van concretar en l’Acord de Govern s’inicien dues línies de treball paral·leles. D’una banda, les diferents àrees de gestió en què s’organitza l’AMB fan les seves propostes. De l’altra, per estendre el PAM a tot el territori metropolità, s’inicia un procés participatiu obert a la ciutadania, a les entitats més rellevants d’àmbit metropolità i als 36 ajuntaments que formen part de l’Àrea Metropolitana de Barcelona per recollir noves propostes que es puguin incorporar al redactat del Pla.
El PAM 2024-27 es considera un document viu que es podrà modificar durant la seva execució per incorporar-hi noves decisions del govern metropolità, com ara plans d’inversions, nous programes i projectes, entre d’altres.
Per fer efectiva aquesta participació, en una primera fase s’ha elaborat aquest document i s’ha habilitat un espai al web de l’AMB (https://participa.amb.cat/) on es poden recollir les propostes i aportacions durant un període que s’allargarà des del 28 de novembre del 2023 fins al 19 de gener del 2024.
Posteriorment, en una segona fase, les diferents àrees de gestió de l’AMB analitzaran les aportacions i propostes rebudes i les relacionaran amb els plans, programes o projectes previstos; totes les que es considerin oportunes, és a dir que no siguin contradictòries amb altres actuacions o amb algun punt de l’Acord de Govern, s’incorporaran al Pla. Pel que fa a les aportacions que no puguin formar part del PAM, les diferents àrees de gestió les tindran en compte i s’hi podrien incorporar més endavant a mesura que s’executi el Pla i es desenvolupin els plans, programes i projectes.
El document del PAM que, a partir de l’Acord de Govern, sorgeixi de les propostes fetes per les diferents àrees de gestió de l’AMB i de les aportacions rebudes i acceptades durant el procés participatiu s’ha de trametre al Consell d’Alcaldes perquè n’emeti un informe previ a la seva aprovació. A continuació el Consell Metropolità ha d’aprovar inicialment el document i s’inicia així un període d’exposició pública de 30 dies hàbils. Un cop finalitzat aquest període, el Consell Metropolità ha d’aprovar definitivament el Pla.
SITUACIÓ GENERAL DE L’ÀREA METROPOLITANA DE BARCELONA
L’àrea metropolitana de Barcelona és un territori en el qual conviuen diverses realitats urbanes, socials, econòmiques, territorials, educatives i culturals que conformen un espai on diferents persones que resideixen a l’àrea metropolitana o a fora comparteixen el seu dia a dia laboral, educatiu o de lleure, entre d’altres.
L’ús del territori metropolità i la seva gestió són els principals temes sobre els quals es reflexiona i se n’estudien propostes des de diferents àmbits, amb l’objectiu d’anar consensuant i perfilant com ha de ser el futur de la metròpolis els propers anys. El Pla director urbanístic metropolità i altres instruments i programes sectorials –en l’àmbit de la mobilitat sostenible i el transport, la gestió de l’aigua i els residus, l’habitatge, l’espai públic, el desenvolupament social i econòmic, les relacions internacionals i la cooperació– ajudaran a configurar com ha de ser l’AMB dels propers anys.
Aquest mandat coincideix amb un moment important de la consolidació institucional de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, ja que l’any 2025 farà 15 anys que el Parlament de Catalunya va aprovar la Llei 31/2010 de creació de l’AMB.
En aquest anys, fruit de molts consensos, s’ha aconseguit cloure una primera etapa de consolidació de la Institució i de l’exercici de les seves competències, però ara cal iniciar una nova etapa que permeti exercir plenament totes les competències que preveu la llei i començar a plantejar l’assumpció de noves responsabilitats, sempre que hi hagi col·laboració institucional d’altres administracions i recursos per fer-ho.
La necessària superació de la crisi sanitària, social i econòmica que hem patit els darrers anys, i la situació d’emergència climàtica que ens afecta de ple, ens obliguen a seguir transformant molts àmbits socioeconòmics del territori metropolità. L’aposta per la mobilitat sostenible, el dret a l’habitatge, el desenvolupament de l’economia circular, la transició energètica o l’ús responsable de l’aigua són algunes de les transformacions que s’han d’abordar per mantenir un territori cohesionat en l’àmbit econòmic i social.
Tots els reptes als quals hem de fer front s’emmarquen en un context de dificultats econòmiques i de contenció de la despesa. Cal que l’AMB disposi d’uns ingressos suficients per exercir amb eficiència les competències que la llei li atorga i a més, si les condicions ho permeten, poder impulsar plans de finançament per als ajuntaments.
En aquest sentit caldrà buscar com es pot millorar el finançament que es rep de la Generalitat de Catalunya i del govern de l’Estat, i també com es poden obtenir més fons del pressupost de la Unió Europea a través dels Next Generation o d’altres polítiques i programes.
L’Acord de Govern de l’AMB s’estructura en 7 principis orientadors i 38 objectius programàtics que han de guiar l’acció del govern metropolità. Els principis orientadors, els objectius programàtics i les actuacions conformaran el Pla d’actuació metropolità (PAM) 2024-2027.